Efterfødselsreaktioner

Der kan være mange grunde til, at man får en efterfødselsreaktion. Det kan være en hård graviditet, en traumatisk fødsel, problemer med amningen, forestillinger og idealer om forældreskab osv. – ofte er det flere ting samtidigt.

Når det ikke blev, som man troede eller håbede

Vi håber alle, at fødslen skal foregå uproblematisk, så vi kan nyde babyen og forældreskabet fra dag ét. Desværre bliver det ikke altid sådan. Jeg har mødt mange med efterfødselsreaktioner, som har følt sig ”forkerte”, fordi de hænger fast i en grim fødselsoplevelse, har følt, at der ikke blev lyttet til dem under fødselsperioden, eller føler sig mislykkede, fordi amningen ikke fungerer osv. 

Også her kan en psykolog hjælpe ved at stille spørgsmål, som kan nuancere oplevelser og følelser, og også her er der i mange tilfælde tale om en krop og et nervesystem, som er stresset og i ubalance. Både pga. den store følelsesmæssige omvæltning, det er at blive forælder, og måske også pga. manglende søvn og generelt ændrede livsrutiner.

Yoga og øvelser i bevidst nærvær kan også her komme på tale for simpelthen at få ro i krop og hoved. Det kan være svært at komme ud ad døren med en lille baby, og derfor kan video- og chatsamtaler være at foretrække. 

Med en baby er tiden begrænset

Det kan også være svært overhovedet at få tid til yoga og åndedrætsøvelser, når man er nybagt forælder. Derfor er det vigtigt, at vi ikke laver uoverskuelige planer med daglig yoga i timevis.

Vi vil derfor arbejde ud fra sætningen ”hvor lidt er tilstrækkeligt?”, således at det måske kun er 5 min. om dagen, du skal forsøge at have ekstra fokus på din vejrtrækning. Måske kan du få tid, mens din baby sover. Måske er det bedre, at du også sover, når din baby sover; eller måske er det vigtigt for dig at gøre rent imens. Så er der også mulighed for, at du kan lave yoga sammen med din baby.

Interesseret i yoga, psykologiske og eksistentielle temaer?

Abonnér på mit nyhedsbrev, og få tilsendt mine nyeste indlæg hver anden mandag.

Tilmeld nyhedsbrev!